گالری تصاویر

چاپ        ارسال به دوست

تازه های علوم و فناوری

دستاوردهای علمی و فنی ایران

تعالی

آَنچه در این مجموعه می خوانید:

الف) حوزه تجهیزات و یافته های پزشکی و زیست فناوری

1-      افزایش ماندگاری مواد غذایی با بسته بندی نانو کامپوزیتی محققان کشور

2-      تشخیص دقیق و ارزان سرطان برای اولین بار در کشورمان

3-      موفقیت محققان کشورمان در ساخت ابزاری برای کشت سلول و میکروب

4-      مقابله با عوامل بیماری‌زا با ترکیب جدید ضدباکتری محققان ایرانی

5-      تولید شربت عناب برای درمان فشار خون بالا و دیابت

6-      دستاورد محققان کشورمان در ترمیم استخوان با نانو داربست مرجانی

7-      ابتکار پژوهشگران کشورمان در تسریع فرایند بهبود زخم با نانو پانسمان

8-      ارائه راهکاری نوین برای تشخیص دقیق آزمایش اعتیاد با استفاده از نانو فناوری

9-      ساخت حسگرهای تشخیص زود هنگام هپاتیت ب توسط محققان کشورمان

3-    تولید نانو ذرات برای کاربرد در سلول های خورشیدی با روش دوستدار طبیعت

4-    افزایش عملکرد پیل های سوختی پلیمری توسط محققان کشورمان

الف) حوزه تجهیزات و یافته های پزشکی و زیست فناوری

1-  افزایش ماندگاری مواد غذایی با بسته بندی نانو کامپوزیتی محققان کشور

محققان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه با بهره‌گیری همزمان از دو نوع نانوذره رس و اکسید آهن موفق به بهبود خواص مواد پلیمری مورد استفاده در بسته‌بندی مواد غذایی شده‌اند. استفاده همزمان از این دو نانو ذرات موجب هم‌افزایی اثرات و افزایش قابل‌ توجه در مدت‌ زمان ماندگاری محصولات می شود. از این بسته بندی ها می توان جهت نگهداری مواد غذایی و دارویی استفاده نمود. نتایج این تحقیقات در مجله Trends in Food Science & Technology به چاپ رسیده است.

2- تشخیص دقیق و ارزان سرطان برای اولین بار در کشورمان

محققان کشور موفق به طراحی و ساخت سیستمی شدند که می تواند انواع سرطان هایی که نیاز به نمونه برداری دارند را با بیشترین دقت و در کمترین زمان تشخیص دهند. این سیستم که بر پایه فناوری نانو می باشد نسبت به روش های کنونی که در آزمایشگاهها مورد استفاده قرار می گیرد، هزینه کمتری دارد. همچنین از دیگر مزایای این سیستم می توان به سادگی، در دسترس بودن و دقت بالای آن اشاره نمود. سیستم مزبور در ایران و امریکا ثبت اختراع شده است و به راحتی در آزمایشگاهها و بیمارستان ها قابل استفاده است.

3- موفقیت  محققان کشورمان در ساخت ابزاری برای کشت سلول و میکروب

پژوهشگران دانشکده مهندسی پزشکی دانشگاه صنعتی امیرکبیر برای نخستین بار در کشور موفق به ساخت و تولید انکوباتور برای استفاده در زیر میکروسکوپ و کشت سلول ها و میکروب شدند. این سامانه در مقایسه با نمونه های خارجی با هزینه کمتری طراحی و تولید شده است و در آزمایشگاه ها و پژوهشگاه ها برای کشت و رشد دادن نمونه های زنده مانند سلول ها یا میکروب ها استفاده می شود.

4- مقابله با عوامل بیماری‌زا با ترکیب جدید ضدباکتری محققان ایرانی

پژوهشگران دانشگاه مراغه در تحقیقات آزمایشگاهی خود موفق به ساخت نانوترکیبی شده‌اند که از خاصیت ضدمیکروبی بالایی برخوردار است و جهت مقابله با عوامل بیماری‌زای عفونی طراحی شده است. با استفاده از این ترکیب می توان تا دو هفته در محیط کشت، رشد باکتری را متوقف نمود و قابل استفاده برای حذف باکتری‌ها در صنایع غذایی و نساجی و نیز جهت حذف آلودگی‌ها از آب آشامیدنی می باشد. نتایج این تحقیقات در مجله Applied Microbiology and Biotechnology منتشر شده است.
5- تولید شربت عناب برای درمان فشار خون بالا و دیابت

محققان در یک شرکت دانش بنیان موفق به تولید شربت عناب شدند که برای درمان فشار خون بالا و دیابت موثر است. همچنین این محصول گیاهی خواص درمانی برای تصفیه خون دارد و جهت کاهش غلظت خون نیز بکار می رود. از دیگر خواص آن، این است که به عنوان درمان کمکی کبد چرب و کاهش ویسکوزیته خون تاثیر بسزایی می تواند داشته باشد.

6- دستاورد محققان کشورمان در ترمیم استخوان با نانو داربست مرجانی

محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر با استفاده از ترکیب مرجان دریایی در بستر پلیمری نانولیفی داربست‌­هایی را عرضه کردند که قادر است در کمتر از 3 ماه بافت یکپارچه استخوانی را تولید کند. این داربست ها به دلیل شباهت به ساختار سلولی بدن بسیار مناسب برای رشد و تکثیر سلول‌ها می باشد. همچنین مرجان‌ها به دلیل ساختار ویژه خود، خواص استخوان سازی شدیدی در داربست ایجاد می‌­کنند که این امر به بازسازی استخوان آسیب دیده کمک می­‌نماید. داربست­‌های تهیه شده از خواص مکانیکی بالایی برخوردارند و تا زمان ترمیم بافت استخوان قادر به تحمل بارهای وارده هستند.

7- ابتکار پژوهشگران کشورمان در تسریع فرایند بهبود زخم با نانو پانسمان

پژوهشگران دانشگاه صنعتی شریف پوشش نانوکامپوزیتی با قابلیت ضد میکروبی را سنتز کرده‌اند که می‌تواند به‌عنوان پانسمان زخم، فرایند بهبود زخم را تسریع ‌کند. این نانو پانسمان ها دارای خواص مکانیکی و زیستی مطلوبی می باشند و ضمن سرعت بخشیدن به فرآیند بهبود زخم میتوانند در مهندسی بافت پوست، دارورسانی کنترل شده از طریق پوست انسان و در نهایت پوست مصنوعی مورد استفاده قرار گیرند. نتایج این پژوهش در مجله Composites: Part A به چاپ رسیده است.

8- ارائه راهکاری نوین برای تشخیص دقیق آزمایش اعتیاد با استفاده از نانو فناوری

محققان دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد با همکاری دانشگاه فردوسی با بهره‌گیری از فناوری نانو توانستند روشی را ارائه دهند که این روش قادر به تشخیص اعتیاد افرادی است که حتی تا 6 ماه قبل از آزمایش از مواد مخدر استفاده کرده‌اند. این روش بسیار سریع و دقیق می باشد و نحوه نمونه گیری آن نیز با روش های رایج تشخیص اعتیاد متفاوت است، به گونه ای که نمونه‌ مورد استفاده در این روش چند تار مو است که به ‌صورت محلول در می‌آید. نتایج این تحقیق در مجله‌ Forensic Science, Medicine, and Pathology منتشر شده است.

9- ساخت حسگرهای تشخیص زود هنگام هپاتیت ب توسط محققان کشورمان

پژوهشگران دانشگاه تهران اقدام به طراحی و ساخت ایمونوسنسور جهت تشخیص زود هنگام ویروس هپاتیت ب مبتنی بر نانوذرات اصلاح شده کردند. هپاتیت ب بیماری ویروسی و واگیردار است و در صورت تشخیص به موقع علاوه بر جلوگیری از انتقال به افراد سالم، می توان از پیشرفت بیماری پیشگیری نمود. این ایمونوسنسور با استفاده از فناوری نانو و واکنش بین آنتی ژن و آنتی بادی ساخته شده و جهت تشخیص به موقع بیماری موثر است.

10- ابتکار تخریب سلول های سرطانی به کمک نانو ذرات و امواج فراصوت

محققان دانشگاه های علوم پزشکی اصفهان و تربیت مدرس موفق شدند با اجرای یک طرح پژوهشی امکان استفاده همزمان از امواج فراصوت و نانوذرات طلا را به منظور تخریب سلول های سرطانی بررسی کنند. استفاده از این فرایند برای تخریب سلول سرطانی موجب اعمال کمترین اثرات جانبی بر بافت های سالم اطراف تومور می شود. نتایج این تحقیق در نشریه Ultrasonics Sonochemistry به چاپ رسیده است.

ب ) حوزه صنعت و نرم افزار

1- ابتکار محققان کشور در تولید نانو رنگدانه های آبی

پژوهشگران دانشگاه زنجان موفق به تولید نیمه صنعتی نانورنگدانه آبی با مقاومت حرارتی و خلوص بالا شدند. این نانورنگدانه غیر سمی هستند و در مقایسه با نمونه های مشابه رنگ دهی سه برابر بیشتری دارند.  از این نانورنگدانه می توان تمام رنگها را در مقیاس نانو بدست آورد و قابلیت استفاده در خودرو سازی، نساجی، جوهر استامپ، صنایع دستی، لاستیک و صنایع شیمیایی، رنگ های نقاشی، جوهر سازی و رنگ سازی را دارند.

2- بهینه سازی نانو کامپوزیت های کاربردی در صنایع تولید رنگ

پژوهشگران دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد و دانشگاه شیراز روشی را ارائه کرده‌اند که می‌توان به ‌وسیله‌ آن نانوکامپوزیت‌ها را با خواص مناسب‌تر و عیوب ساختار پایین‌تر تولید کرد. این روش سبب کاهش هزینه‌ها و افزایش سرعت ساخت نانوکامپوزیت‌ها می شود. همچنین موجب بهبود خواص فیزیکی و ساختاری از جمله افزایش هدایت الکتریکی و جذب بالای امواج الکترومغناطیس می‌شود. از نتایج این طرح آزمایشگاهی می‌توان در صنایع تولید رنگ و ساخت کامپوزیت‌های تولید شونده به روش ریخته‌گری استفاده کرد. نتایج این پژوهش در مجله Composites: Part A به چاپ رسیده است.

3- تولید پلیمر اصلاح کننده قیر و آسفالت توسط محققان کشورمان

محققان کشور موفق شدند تا برای ارتقاء کیفیت آسفالت و جلوگیری از بروز انواع عوارض قیر زدگی، شن زدگی و انواع ترک خوردگی های آسفالت و قیر، پلیمری را جایگزین پلیمرهای وارداتی کنند. از جمله مزایای این پلیمر دوام بیشتر قیر تولیدی، عدم نیاز به نصب تأسیسات جانبی، امکان نگهداری به مدت طولانی، کاهش هزینه ها و استفاده آسان از آن می باشند.

4- ابتکار پژوهشگران کشورمان در افزایش مقاومت به ضربه در سازه های کامپوزیتی

محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر با استفاده از نانوذرات رس، نانوکامپوزیت‌هایی ساخته‌اند که استحکامشان در برابر ضربه‌های سرعت پایین در مقایسه با نمونه‌های عادی بیشتر است. ازجمله مزایای این نانو کامپوزیت ها کاهش مساحت خرابی، افزایش جذب انرژی، کاهش هزینه و افزایش کارایی سازه‌ها می باشد. این کامپوزیت ها قابلیت استفاده در صنایع مختلفی از قبیل هواپیما و هوافضا را دارند. نتایج این تحقیق در مجله‌ Composites Science and Technology منتشر شده است.
5- تولید کاتالیست های صنعتی سبز از سوی محققان کشور

محققان کشور موفق به تولید کاتالیست‌های صنعتی با استفاده از روش‌های سبز و نانو ذرات پالادیم شدند. این کاتالیست ها قابلیت به وجود آوردن یک فرآیند شیمیایی سبز با قابلیت بالای کاتالیزوری را دارند. از جمله مزایای کاتالیست های مزبور قابلیت بازیابی و استفاده مجدد، سازگار با محیط زیست، قابلیت استفاده در شرایط سخت اسیدی و بازی و حتی در دماهای نسبتاً بالا و افزایش کارایی واکنش‌های صنعتی می‌ باشند و دارای کاربردهای صنعتی و دارویی هستند.

6- ساخت  نانو ذرات مغناطیسی با استفاده از پوست گردو

محققان دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد موفق به سنتز نانوذرات مغناطیسی نانوکامپوزیتی با استفاده از پوست سبز گردو شدند. از جمله مزایای این روش غیر سمی بودن و سازگاری با محیط‌ زیست، کاهش هزینه و بهبود خواص مغناطیسی می باشد. این نانوذرات آزمایشگاهی در صنایع برق و الکترونیک، فرایندهای زیستی و تجهیزات مغناطیسی و نوری کاربرد خواهند داشت. نتایج این پژوهش در مجله Current Nanoscience  به چاپ رسیده است.

ج ) حوزه پتروشیمی و صنایع مرتبط با نفت و گاز

1- تولید پوشش های ضد خوردگی برای صنایع نفت و گاز

پژوهشگران مؤسسه پژوهشی علوم و فناوری رنگ و پوشش با استفاده از نانوذرات رس اصلاح شده موفق به تولید آزمایشگاهی یک پوشش نانوکامپوزیتی ضدخوردگی با خواص بهینه شدند. از مهمترین مزایای این پوشش نانو کامپوزیتی ضد خوردگی بالا، کارآیی فیزیکی و مکانیکی مطلوب، هزینه کمتر و زیست سازگاری می باشد. این پوشش می‌تواند در صنایع پالایش نفت و گاز و لوله‌های انتقال مورد استفاده قرار گیرد. نتایج پژوهش در مجله‌ Progress in Organic Coatings  به چاپ رسیده است.

2- ابتکار محققان کشورمان در ساخت خنک ساز جذبی خورشیدی

محققان دانشگاه اصفهان موفق به ساخت نمونه نیمه صنعتی خنک ساز جذبی خورشیدی شدند که قادر است انرژی حرارتی خورشید را در چیلرها جذب و ذخیره سازی و در نهایت برای خنک سازی استفاده نماید. از مزایای این روش استفاده از سوخت پاک و در دسترس نور خورشید به جای سوخت های فسیلی می باشد که هم سبب صرفه جویی در مصرف انرژی و هم زیست سازگار می باشد.

3- تولید نانو ذرات برای کاربرد در سلول های خورشیدی با روش دوستدار طبیعت

محققان دانشگاه شهید رجایی با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرری، نانوذرات اکسید روی را با استفاده از یک روش سبز و دوستدار محیط‌ زیست در فاز آزمایشگاهی تولید کردند .از مهمترین خواص این نانو ذرات کاهش آلودگی زیست محیطی و کارایی آنها می باشد. این نانو ذرات در صنایع مختلف از جمله  تولید لیزر، دایود و سلول خورشیدی کاربرد دارند. نتایج این تحقیق در مجله‌ Ceramics International (جلد 42، شماره‌ی 3، سال 2016، صفحات 3820 تا 3825) به چاپ رسیده است.

4- افزایش عملکرد پیل های سوختی پلیمری توسط محققان کشورمان

محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر موفق به افزایش عملکرد پیل های سوختی پلیمری شدند. این پیل ها با امکان تولید همزمان برق و حرارت، می توانند سبب افزایش بازده و کاهش مصرف سوخت شوند و قابلیت استفاده در پروژه های تحقیقاتی و صنعتی، صنایع خودروسازی و ساختمان ها را دارند. از جمله مزایای این نوع پیل ها عملکرد بهتر، توان تولید بیشتر، عمر کاری بالاتر، کاهش هزینه و منبع انرژی پاک می باشند. نتایج این تحقیقات در مجلات بین المللی ElectrochimicaActa و International Journal of Hydrogen Energy به چاپ رسیده و همچنین ثبت اختراع داخلی و بین المللی صورت گرفته است.

- http://www.mehrnews.com/news/3801782